close
متخصص ارتودنسی
دنیای سینماوتئاتر/اخبار فرهنگی و هنری - 3

دنیای سینماوتئاتر/اخبار فرهنگی و هنری

http://www.arnikatheater.ir/

دنیای سینماوتئاتر/اخبار فرهنگی و هنری - 3

اخبار فرهنگی و هنری

اخبار فرهنگی و هنری

جدید ترین مطالب سایت

Last posts
گزارش مالی ۴دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر منتشر شد
خلاصه داستان :

گزارش چهار دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر که در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ برگزار شده است، منتشر شد.

به گزارش رسیده،گزارش مالی دوره های سی و دوم تا سی و پنجم جشنواره بین المللی تئاتر فجر که در سال های ۹۵-۱۳۹۲ برگزار شده است در ادامه رویکر شفاف سازی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شد.

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1016
اجرای ویژه عکاسان و خبرنگاران نمایش « بن و دیوها »
خلاصه داستان :

 


نمایش "بن و دیوها" به نویسندگی و کارگردانی مرتضی سر بیشه روز یکشنبه 15 مهرماه ساعت 17 در کانون فرهنگی و هنری امام خمینی ویژه عکاسان و خبرنگاران به روی صحنه می رود.

مرتضی سلیمیان، مانی مهدپور، سهیل مشهوری، ساغر چنگیزی و مرتضی سربیشه در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به تهیه کننده :مرتضی سربیشه ، طراح لباس: پگاه آذرکمان ، طراح صحنه و دکور: محمد تقی واس ، عکاس: فوژان پارسا ، طراح پوستر و بروشور: سارا هاشمی ، موسیقی: فرشید، امیرحسین اکبرو روابط عمومی و تبلیغات : محمد(مانی) حق جو اشاره کرد.

علاقه مندان به تماشای این نمایش می توان جهت خرید بلیت به سایت تیوال و یا بصورت حضوری به گیشه تماشاخانه به ادرس کوی نصر گیشا انتهای خیابان ۱۳ روبروی اداره آموزش و پرورش مراجعه نمایند.

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1015
موسیقی «بمب: یک داستان عاشقانه» اولین نامزد جوایز آسیاپاسیفیک
خلاصه داستان :

فیلم «بمب: یک داستان عاشقانه» به عنوان یکی از پنج نامزد نهایی جایزه بهترین موسیقی متن در جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک انتخاب شد.

به گزارش سایت دنیای سینماوتئاتر، «النی کاریندرو» آهنگساز مطرح یونانی که ساخت فیلم موسیقی «بمب: یک داستان عاشقانه» ساخته پیمان معادی را بر عهده داشته است، به عنوان یکی از پنج نامزد جایزه بهترین موسیقی متن دوازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک انتخاب شده است.

جایزه بهترین موسیقی فیلم که امسال برای اولین بار به این جوایز سینمایی اضافه شده است، شاهد رقابت «النی کاریندرو» برای فیلم «بمب یک داستان عاشقانه»، «هری کرگسون ویلیامز» برای ساخت موسیقی فیلم «نفس» (استرالیا)، «هیلدور گونادوتیر» و «یوهان یوهانسون» برای موسیقی فیلم «مریم مجدلیه» (استرالیا، بریتانیا)،‌ «رایان کایابیاب» برای فیلم «پورتره» (فیلیپین) و «عمر فادل» برای ساخت موسیقی متن فیلم «یوم‌الدین» (مصر) خواهد بود.

«ریوئیچی ساکاموتو» آهنگساز ژاپنی ریاست هیات داوران اعطای جایزه بهترین موسیقی متن جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک ۲۰۱۸ را بر عهده دارد.

«النی کاریندرو» بیشتر برای ساخت موسیقی فیلم‌های «تئو آنجلوپولوس» کارگردان نامدار یونانی چون فیلم «ابدیت و یک روز» شناخته شده است. فیلم «بمب: یک داستان عاشقانه» نخستین همکاری این آهنگساز مطرح با سینمای ایران محسوب می‌شود.

مجله تایم «النی کاریندرو» را به عنوان برترین موسیقیدان در قید حیات یونان معرفی کرده است؛ وی از دهه ۱۹۷۰ میلادی به ساخت موسیقی برای سینما و تئاتر مشغول بوده است اما ساخت موسیقی فیلم «سرگردان» به کارگردانی «کریستوفوروس کریستوفیس» در سال ۱۹۷۹ نقطه عطفی در کارنامه هنری او ایجاد کرد.

«کاریندرو» همکاری گسترده‌ای با «تئو آنجلوپلوس» سینماگر نامدار یونانی داشته است و در فیلم‌های «گام معلق لک لک» (۱۹۹۱)، «ابدیت و یک روز» (۱۹۹۸)، «دشت گریان» (۲۰۰۳) و «غبار زمان» (۲۰۰۸) با «آنجلوپلوس» همکاری داشته است. در سال ۲۰۱۵ چندین قطعه ساخت «کاریندرو» در فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» به کارگردانی «جورج میلر» مورد استفاده قرار گرفت.
مراسم دوازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک روز ٢٩ نوامبر (٨ آذر) در بریسبان استرالیا برگزار خواهد شد و فهرست کامل نامزدهای این رویداد سینمایی روز ۱۷ اکتبر ( ٢۵ مهر) اعلام می‌شود.

پخش بین‌المللی فیلم «بمب،یک داستان عاشقانه»؛ برعهده نسرین میرشب کمپانی «دریم لب» است.
مراسم دوازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک روز ٢٩ نوامبر (٨ آذر) در بریسبان استرالیا برگزار خواهد شد و فهرست کامل نامزدهای این رویداد سینمایی روز ۱۷ اکتبر ( ٢۵ مهر) اعلام می‌شود.

پخش بین‌المللی فیلم «بمب،یک داستان عاشقانه»؛ برعهده نسرین میرشب کمپانی «دریم لب» است.

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1014
تغییر ساعت «عصری با نمایش»
خلاصه داستان :

هفتمین جلسه از دوره جدید برنامه «عصری با نمایش» با تغییری در ساعت برگزاری، همراه خواهد بود.

به گزارش دنیای سینماوتئاتر، هفتمین برنامه «عصری با نمایش» به نمایشنامه‌خوانی «توضیح صحنه» نوشته و کار کیوان سررشته اختصاص دارد. این نمایشنامه روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۲ و ۱۳ مهر در خانه نمایش مهرگان نمایشنامه‌خوانی می‌شود اما اجرای آن در روز جمعه، به دلیل همزمانی با شهادت امام زین‌العابدین(ع) به جای ساعت ۱۵ راس ساعت ۲۰ و سی دقیقه برگزار خواهد شد.

از سوی گروه اجرایی این جلسه عنوان شده است که «توضیح صحنه» اجرایی است درباره‌ی مکان و خاطره. از دریچه‌ی خاطرات به مکان نگاه می‌کند و از دریچه‌ی مکان به سراغ خاطره می‌رود. این پروژه‌ ادامه‌دار، در هر مرحله تلاش می‌کند هدف خود را در شکل جدیدی از امکانات بیانی تئاتر و ویژگی‌های محل اجرای خود بیابد.

«توضیح صحنه» یک تئاتر دراماتیک نیست؛ به این معنا که در آن نشانی از تقابل، پلات و شخصیت‌های نمایشی نیست.

این نمایشنامه که نوشته و کار کیوان سررشته است، با نقش‌خوانی خود او، وانا همتی، نوید فیاض، آلینا ویسی، محمد خاکساری، یکتا نجات‌پور نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

نمایشنامه «توضیح صحنه» در روز پنجشنبه ۱۲ مهر ساعت ۱۵ و روز جمعه ۱۳مهر، ساعت ۲۰:۳۰ در خانه نمایش مهرگان به نشانی: خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن‌بست اول، نمایشنامه‌خوانی خواهد شد.

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1013
یک میلیارد تومان هزینه فیلمی کردیم که ۵۰میلیون بیشتر نفروخت!
خلاصه داستان :

فیلم سینمایی «یک کیلو بیست و یک گرم» به کارگردانی رحیم طوفان و تهیه کنندگی وحید نیکخواه آزاد با حضور عوامل فیلم در فرهنگسرای ابن سینا نقدو بررسی شد.

به گزارش رسیده،نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «یک کیلو و بیست و یک گرم» با حضور رحیم طوفان کارگردان، سیدمهدی نریمانی  سرمایه گذار، لیلا نیکزاد نویسنده، شاهین طوفان مدیر فیلمبرداری، امیرپوریا منتقد و کوروش جاهد کارشناس سینما در فرهنگسرای «ابن سینا» برگزارشد.

سیدمهدی نریمانی سرمایه گذار این فیلم سینمایی در ابتدای نشست در خصوص دلیل سرمایه گذاری برای این فیلم سینمایی که کارگردانی آن را کارگردان کار اولی برعهده داشته است گفت:امیدوارم این فیلم به عنوان یک فیلم کارگردان کار اولی قابل قبول باشد و مخاطبان راضی باشند. نه تنها کارگردان ما کاراولی بوده اند فیلمبردار ما نیز آقای شاهین طوفان برادرزاده کارگردان کار بودند و اولین فیلم سینمایی خود را کارکردند و کار بسیار قابلی را ارائه دادند. فیلمنامه نویس ما هم کاراولی بودند و پس از نوشتن چند رمان این کار،کار اول ایشان بود و من هم اولین تجربه را در این پروژه سینمایی داشتم. در کل ما مجموعه ای کاراولی بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا یک سرمایه گذار در جلسه نقد و بررسی شرکت کرده افزود: من به عنوان ناپدری فیلم در اینجا حضور دارم. ای کاش مردم ما به اندک فرهنگ و هنری که از ما باقی مانده توجه بیشتری کنند. اگر از بین  جمعیت ۸۰میلیون نفری تنها ۱۰۰هزارنفر به تماشای فیلم بنشینند آن فیلم معادل یک میلیارد تا یک میلیاردو دویست هزارتومان فروش سینمایی خواهد داشت.این در حالیست که تهران بیش از ١۵ میلیون جمعیت و ۵ شهر بزرگ دیگر ما مثل مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز خود جمعیت چند میلیونی دارند بنابراین از هر یک از این شهر ها تنها ٢٠ هزار بیننده سینمای فرهنگی اجتماعی میتواند یک فیلم را از شکست مالی نجات بدهد .سرمایه گذاری مانند من که علاقه مند بوده و توانسته ام یک جمع جوان و نوپا را هدایت کنم و به اتمام برسانم، در کمال ناجوانمردی می بینم که فیلمم را که دوهفته زمان اکران داشت و ۱۰روز آن با ماه محرم مصادف می شود و ۵ روز سینماها تعطیل می شود و یکشنبه که سینماها باز می شود حادثه اهواز پیش می آید و چهارشنبه همان هفته فیلم ما را به جرم اینکه فیلم فروش خوبی نداشته از پرده پایین می آوردند با شکست مواجه می شوم.

او افزود:واقعا متاسفم که در کشورمان مردم سینمارا شبیه شهربازی می دانند که دوساعت درآن سینما بخندد و فیلمی که فقط مخاطب را می خنداند میلیاردها تومان فروش کند و فیلم منی که با سرمایه شخصی و به صورت کاملا مستقل یک میلیارد تومان برای فیلمی که  قابل قبول  بوده هزینه کرده ام  با ۵۰میلیون تومان فروش از پرده پایین کشیده شود و از آن ۵۰میلیون تومان یک ریال به من بازنمی گردد.ای کاش کسانی که می خواهند در سینمای ایران سرمایه گذاری کنند بروند سکه و دلار بخرند.

شاهین طوفان فیلمبردار این فیلم سینمایی در ارتباط با فیلمبرداری این فیلم سینمایی اذعان داشت: ما در این فیلم سعی کردیم  با نورپردازی حس و حال رئال ایجادکنیم  و سعی کردیم نورپردازی در عین تاریک بودن خود فیلم حس نشود. چون فیلمی غم انگیز است.

امیرپوریا منتقد سینما درخصوص  این فیلم سینمایی در این نشست گفت: یادی می کنم از علی معلم که اهمیت نقد به معنای شفاهی که کاملا پروسه تخصصی است و مثل نوشتار برای خودش سیر و روند دارد را به ما آموخت. اشاراتی که آقای نریمانی به فیلم «یک کیلو و بیست و یک گرم» کردند قابل بحث است به دلیل اینکه زمانی که مخاطب پوستر فیلم را می بیند و اسامی بازیگران و کادر را مشاهده می کند به نظر نمی آید این فیلم به این میزان مهجور بماند. یعنی دور از لانگ شات قاعدتا باید یک فیلمنامه ای که استخوان بندی قابل دفاعی دارد وجود داشته باشد تا این بازیگران دورهم جمع شوند و این فیلم ساخته شود. ظاهرا الان فیلم فقط در سینما ماندانا اکران دارد و بسیار تعجب کردم.

وی درادامه افزود: بحث من در حال حاضر در ارتباط با میزان فروش نیست بلکه ترکیبی است که دولت و نظارت سینما به شکل تناقض آمیزی در آن عمل می کند و از طرفی همه چیدمان ها در مجموع چه در بخش مجوز و چه در بحث مداخله شورای صنفی زمانی که فیلمی به کف فروش می رسد همچنان در اختیار دولت است. بخش عمده ای که دولت در رابطه با سوبسید می کرد به معنای سوبسید از نظر معنوی بود، یعنی فرصت دادن به اکران فیلم هایی که همه عوامل نشان می دهند که از همان ابتدا پرفروش نخواهند بود و باید به آن ها فرصت داده شود تا تبلیغ دهان به دهان از آن صورت گیرد و به تدریج شناخته شود. این سوبسید معنوی از فیلم های به اصطلاح دولتی فاخر به معنای فیلم های تجملاتی تاریخی و گاهی تاریخی مذهبی تا فیلم های کارگردانی که سینمای جدی و عمیق را ترسیم می کنند شامل می شود تا فیلم ها بتوانند دیده شوند. برای من مهم ترین فیلم اکران امسال «شعله ور»بود که پس از دوماه توانست به ۱میلیارد تومان برسد ولی این فرصت داده می شود که این اتفاق بیفتد تا فیلم شناخته شود.

پوریا در ارتباط با مشکلات اکران این فیلم توضیح داد: شورای صنفی باید این را در نظر بگیرد که فیلم در شرایط خیلی نامنصفانه ای اکران شد و در خصوص کف فروش آن قضاوت شد. فیلم هایی که سینمای ما در گیر آن ها شده اند کمدی نیست و شبه کمدی است و بنابراین در این جلسات قصد ما  تمسخر کمدی به معنای ماهیت اصلی کمدی نیست و برخورد با این است که جلوه بسیار دم دستی از کمدی را به نمایش می گذارند و بیننده پس از خروج از سالن سینما از الفاظ کمدی فیلم چیزی در ذهن ندارد.

وی افزود: بنابراین از خصوصیت های مهم «یک کیلو و بیست یک گرم» به سمت ابتذال نرفتن است و حضور سرمایه گذار و فیلمنامه نویسی برای ساخت چنین فیلمی که ساختار چندین واحد داستانی مختلف و بی ربط را با هم  پیش می برد و از ریسک این که ببینده با خود بگوید این ها چه ربطی باهم دارند نمی ترسد قابل تحسین است. ما داستان کودکی را دنبال می کنیم که خانواده های مختلف درگیر  ماجرای آن می شوند و این نوع فیلمنامه بسیار ریسکی است و در نتیجه سرمایه گذاری بر روی چنین فیلمی به لحاظ ریسکی که از نظر نوع ساختار تفاوت دارد هم با اهمیت است.

پوریا در خصوص ساختار «یک کیلو و بیست و یک گرم»توضیح داد: این فیلم شوقی خیلی تازه ای به تماشگر منتقل نمی کند ولی  تکرارهایی غیر از فضای آپارتمانی را می شود در آن جستجوکرد. این فیلم مانند خیلی از فیلم های دیگر که از واحدهای بی ربط به هم که فقط نگاهی به جامعه امروز ایران داشته باشد و بعضی از شخصیت های آن در حد رد شدن از کنارهم باشند نیست و نسبت درونی است که یک خط داستانی و مفهومی را دنبال می کند. نکته دیگری که وجود دارد این است که در این نوع فیلم ها دو دردسر خیلی تکراری وجود دارد که بیشتر هم به فیلمنامه مربوط می شود ولی در اجرای فیلم ها هم معمولا راه حلی برای آن ها پیدانمی شود، یکی از آن ها این است که خیلی از عناصر عمده شکل دهنده کل روایت براساس حوادث است که به تنهایی می تواند مشکل نداشته باشد ولی حوادث خیلی کور زمانی که خیلی بولد می شوند مشکل ساز است و وقتی مبنای اصلی یک سری از اتفاقات که می خواهی از طریق آن یک سری از اتفاقات و جامعه را بشناسی براساس یک حادثه کور رخ دهد ریشه یابی و آسیب شناسی در ابعاد اجتماعی رخ نمی دهد. از طرف دیگر تعداد حوادث ناگوار عجیب و غریب که نتیجه شخصیت پرخاشگر را به تصویر می کشد برای بیننده تعجب برانگیز است. چیزی که در فیلم «یک کیلو و بیست و یک گرم» حائز اهمیت است این مورد است که در دسته فیلم هایی که دربستر تکراری بودن قرار می گیرند نیست اما بار عظیم حوادث را در فیلم مشاهده می کنیم.

رحیم طوفان کارگردان این فیلم سینمایی در ادامه این نشست که تجربه اول او در حوزه فیلم سازی سینمایی بدون تحصیلات آکادمی است توضیح داد:  اینکه بدون تحصیلات آکادمیک شروع به ساخت این فیلم سینمایی کردم به این معنی نیست که بدون مطالعه و با دیدن چند فیلم شروع به فیلم سازی کردم نه ! این خروجی ، ماه عسل ۱۸ سال تلاش مستمر در هنر سینما است و با درکی عمیق از پیرامون اجتماعی که در آن زندگی میکنم الهام گرفته و چون دغدغه ام بود در قالب این فیلم ارایه دادم

وی افزود: این که چه میزان فیلم را باور داشتید یا نداشتید مقایس آن در آدم های مختلف فرق می کند. بعضی از آدم ها می خواهند به دنبال ایرادات فیلم باشند و برخی ها می خواهند از فیلم لذت ببرند، این دو مبحث با هم فرق می کند

ما اصولا زمانی که می خواهیم فیلم را نقدکنیم متر خاصی در دست داریم ، قاعدتا منبع و میزان اندازه گیری هر فرد فرق میکند که اغلب چقاله های اندازه گیری ماها فیلم های هالیوودی است ! یعنی فیلم ایرانی با بضاعت ایرانی را با فیلم های میلیون دلاری با متر خاص خودمون اندازه میزنیم ..

نقد و ابراز نظر آزاد است و من خریدار نقد جانانه هستم اما لطفا فیلم من را در قالب همین فیلم ایرانی ببینید ، توان و بضاعت برای ساخت فیلم موجود در همین حد بوده است.  ضمن اینکه من از نویسنده این فیلمنامه تشکر می کنم که دوسال پای حرف من نشستند تا این فیلمنامه به سرانجام برسد.  ما ساعت ها وقت گذاشتیم تا به مفهوم مد نظر و باور پذیری برسیم اینکه چه میزان موفق بوده ایم یا نه ! نمی دانم.  همه در تاریکی یکسان هستند و هیچ کس مقصرنیست.

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1012
انتشار فراخوان جشنواره ملی فیلم دانش آموزی «مهر»
خلاصه داستان :

فراخوان اولین جشنواره ملی فیلم دانش آموزی «مهر» منتشر شد.

به گزارش رسیده، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد پیامبر مهر و رحمت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع)، هنرستان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار فیلم کوتاه دانش آموزی در سطح ملی و ایجاد رقابت سازنده بین فیلمسازان آینده ساز، اولین جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی «مهر» را در ۲ بخش اصلی «فیلم کوتاه انیمیشن، فیلم کوتاه داستانی و مستند» و «پوستر فیلم» به همراه برگزاری اختصاصی نمایشگاه در آذر ماه ۱۳۹۷ برگزار خواهد کرد.

دانش آموزان علاقه مند می‌توانند آثار خود را تا ۲۰ آبان ۱۳۹۷ به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

اهداف این جشنواره عبارتند از:

۱- تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان جریانی مستقل و هدفمند در سینمای کشور.

۲- شناسایی و معرفی استعدادهای آینده ساز سینمای کشور.

۳- روز آمد کردن دانش و مهارت های سینمایی.

۴- تقویت چرخه اقتصادی فیلم کوتاه با ایجاد زمینه های بازاریابی داخلی و معرفی به جشنواره های بین المللی.

۵- تلاش برای گسترش و جذب مخاطبان فیلم کوتاه.

۶- تبیین نقش فیلمسازان کودک و نوجوان و لزوم بکارگیری آنان درشبکه های ویژه کودکان و نوجوانان به عنوان عناصر تاثیرگذار.

جشنواره فیلم دانش آموزی «مهر» ۲۳ موضوع برای آثار ارسالی دارد که به شرح ذیل هستند:

۱- معرفی هنر انقلاب اسلامی (ادبیات مقاومت، گرافیک انقلاب اسلامی و…)

۲- چهل سالگی انقلاب اسلامی.

۳- تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (شهدای هفتم تیر، حادثه منا ، واقعه طبس ، پانزده خرداد و…)

۴- سبک زندگی اسلامی و ایرانی.

۵- دفاع مقدس.

۶- معرفی نخبگان و چهره های ماندگار.

۷- تولید ملی و حمایت از سرمایه ملی.

۸- مبارزه با استکبار جهانی.

۹- مدرسه خانه من.

۱۰ – موضوعات اخلاقی (دروغ ، حسد ، خشم و …)

۱۱-کودکان کار.

۱۲- بیداری اسلامی.

۱۳- نقد درون گفتمانی.

۱۴- آموزش و پرورش و نقد آن.

۱۵- صداوسیما و نقد آن.

۱۶- انتظار و مهدویت.

۱۷- اولین دانشگاه، آخرین پیامبر.

۱۸- شهادت و ایثار.

۱۹- شهید عبدالحمید دیالمه.

۲۰- اهدای عضو، اهدای زندگی.

۲۱- وقف.

۲۲- چشم انداز سرزمین زیبای من.

۲۳- بیماری های خاص (اوتیسم ، ای بی، سندروم داون، دیستروفی و … )

فیلم هایی که با رویکردی خلاقانه و نوآورانه بر هویت ملی و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی تاکید می کنند در این جشنواره از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

دانش آموزان نوجوان سراسر کشور برای شرکت در جشنواره تا ۲۰ آبان ۱۳۹۷ مهلت دارند با مراجعه به سایت جشنواره پس از مطالعه دقیق قوانین، فرم ثبت نام را تکمیل و آثارشان را به آدرس تهران، سعادت آباد، میدان فرهنگ، بلوار ۲۴ متری، کوچه چهارم شرقی، هنرستان صداوسیما، دبیرخانه جشنواره فیلم دانش آموزی «مهر» ارسال کنند.

اولین جشنواره فیلم دانش‌آموزی «مهر» به ریاست حسین قرایی و دبیری محمدتقی واشقانی فراهانی از ۴ آذرماه در تهران برگزار خواهد شد.

پوستر این جشنواره توسط سید محمد پارسا یزدانی و امین احمدی از هنرجویان هنرستان صداوسیما طراحی شده است.


توضیحات / دانلود گزارش کد : 1011
اکران ۲ فیلم کودک «هنر و تجربه» در سینما تئاتر کانون
خلاصه داستان :

۲ فیلم «هندی و هرمز» و «پسر و جهان» با موضوع و محوریت کودکان در نخستین روز هفته‌ ملی کودک در سینما تئاتر کانون به نمایش در می‌آید.

به گزارش رسیده، به مناسبت هفته ملی کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» در نخستین روز این هفته ۲ فیلم با موضوع و محوریت کودکان را در سینما کانون اکران می‌کند.

فیلم سینمایی «هندی و هرمز» به کارگردانی عباس امینی درباره‌ ازدواج کودکان است. فیلم داستان زندگی ۲ نوجوان ۱۳ و ۱۶ ساله را روایت می‌کند که طبق سنت مردم جزیره با هم ازدواج می‌کنند. آنها درکی از یکدیگر ندارند اما دنیای ناشناخته و جذاب ارتباط با همدیگر، آنها را به همبازی‌هایی صمیمی تبدیل می‌کند ولی این بازی که نامش زندگی است هر لحظه برای آنها خطرناک‌تر می‌شود … حامد علیپور، زهره اسلامی و محمد بانوج از بازیگران این فیلم هستند.

فیلم «هندی و هرمز» که در سال ۱۳۹۶ تولید شد در بخش «نسل» شصت و ششمین دوره‌ جشنواره فیلم برلین و جشنواره‌ ونکوور به نمایش درآمده است. همچنین در جشنواره‌ جهانی فیلم فجر نیز جایزه جایزه نت‌پک (ترویج سینمای آسیا) را دریافت کرده و در جشنواره‌ سلامت جایزه‌ی ویژه هیات داوران را به خود اختصاص داده است.

انیمیشن «پسر و جهان» تولید سال ۱۳۹۳ به کارگردانی آله آبرئو از برزیل روایت پسر کوچکی است که در سفری ماجراجویانه به دنبال پدرش کل جهان را جستجو می‌کند.

اله آبرئو در سال ۲۰۱۳ با ساخت انیمیشن «پسر و جهان» توانسته ۴۰ جایزه‌ بین‌المللی را به خود اختصاص دهد و نامزد جایزه‌ اسکار بهترین پویانمایی سال ۲۰۱۶ شود.

انیمیشن ۸۰ دقیقه‌ای «پسر و جهان» ساعت ۱۷ و فیلم سینمایی ۸۸ دقیقه‌ای «هندی و هرمز» ساعت ۱۹:۳۰ شنبه ۱۴ مهر در سینما تئاتر کانون واقع در خیابان خالد اسلامبولی اکران می‌شود.

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1010
«سنگ‌های سپید» آماده نمایش شد
خلاصه داستان :

انیمیشن کوتاه «سنگ‌های سپید» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «فاطمه حسنی» با موضوع شهدای گمنام آماده نمایش شد.

به گزارش سایت دنیای سینماوتئاتر، در خلاصه داستان انیمیشن «سنگ‌های سپید» آمده است: پسربچه‌ای که در حیاط امامزاده‌ای در حال بازی است، ناگهان متوجه قبرهای سپید و بدون نام و عکس می‌شود، به کمک پدرش به زمان گذشته می‌رود و متوجه داستان گمنام بودن آن چهار رزمنده می‌شود…

فاطمه حسنی پیرامون شکل‌گیری این انیمیشن توضیح داد: همواره دوست داشتم درباره دفاع مقدس انیمیشنی بسازم که فضای تکراری نداشته باشد و به همین دلیل از کاراکتر قواص استفاده کردم. داستان کاملاً ذهنی بود و من هیچ مطالعه‌ای در مورد این شهدا نداشتم. فیلمنامه را ذهنی نوشتم و یک سال پس از نگارش فیلمنامه ۲۵۰ شهید غواص را به تهران آوردند. داستان عملیات این شهدا را که مطالعه کردم متوجه شدم فیلمنامه ذهنی من تا چه میزان به واقعیت نزدیک بوده و از این بابت متحیر شدم.

این انیمیشن ۶:۳۰ دقیقه‌ای، در مدت زمان سه سال و در قالب دو بعدی ساخته شده است.

عوامل تولید «سنگ‌های سپید» عبارتند از: نویسنده، فیلمبردار، کارگردان، تدوین‌گر و تهیه‌کننده: فاطمه حسنی، انیماتور: ابراهیم موحدی، فاطمه حسنی، زهرا سادات آیت‌الهی، سپهر مومنی، طراح کانسپت: هادی طبسی، صداگذار و موسیقی: امیرحسین جلیلی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

فاطمه حسنی دانشجوی کارشناسی ارشد انیمیشن دانشگاه هنر تهران است. او ساخت انیمیشن‌های کوتاه «عشق، مادر، سرباز کوچک»، «روزه‌داری در ماه مبارک»، «پدر، عشق و ماه پاره»، «نامه‌ای برای تو»، «زنگ نور»، «یک شب، یک درخت» و «فقط چند ثانیه» را در کارنامه کاری خود دارد.

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1009
 مونتاژ فیلم «مردی بدون سایه» شروع شد
خلاصه داستان :

هایده صفی‌یاری تدوین جدیدترین فیلم علیرضا رئیسیان را آغاز کرد


 

به گزارش سایت دنیای سینماوتئاتر ، تدوین تازه‌ترین فیلم علیرضا رئیسیان آغاز شده و هایده صفی‌یاری تدوین‌گر برجسته سینما که تدوین دو فیلم پیشین رئیسیان را نیز بر عهده داشت، تدوین آخرین قسمت از سه‌گانه عاشقانه این فیلمساز را شروع کرده است.


«مردی بدون سایه» درامی اجتماعی در خصوص مشکلات عاطفی انسان امروز است که بر اساس طرحی از مهدی سجاده‌چی و مریم شبانی ساخته شده است.


نکته جالب توجه در این فیلم حضور بازیگران به نام سینمای ایران در کنار بازیگران اسپانیایی است. همچنین در این اثر سینمایی فرهاد اصلانی در  نقشی متفاوت ظاهر شده است.


فهرست بازیگران «مردی بدون سایه» بدین شرح است: لیلا حاتمی ، علی مصفا ، فرهاد اصلانی، امیر آقایی ، گوهر خیر اندیش ، نادر فلاح ، به‌آفرید غفاریان ، سیامک اطلسی، نسیم ادبی، سیمون سیمونیان، پانته‌آ سیروس، آزاده اسماعیل خانی، شهرام جمشیدی، احسان شیخی، عاطفه للهی، حمیدرضا حیات، مینا ارشدی، محمدرضا خواجوی و فرانک کوشافر


با معرفی حسام نورانی و هنرمند خردسال آویسا سجادی ؛ با حضو ر بازیگران اسپانیایی : النا مارتینز و رافائل چاوز مادرا


عوامل «مردی بدون سایه» عبارتند از: کارگردان و تهیه کننده: علیرضا رئیسیان، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، مدیر صدابرداری: امیر نوبخت، تدوین: هایده صفی‌یاری، طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری، طراح چهره‌پردازی: ایمان امیدواری، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: ایمان توکلی، دستیار دوم کارگردان: مهیار اسلامی، منشی صحنه: سعیده دلیریان ،  عکس: امیرحسین شجاعی ، مدیرتولید: محمد یمینی، مدیر تدارکات: مهرداد مهرپویان، مدیر صحنه: فرامرز کرامتی ، دستیار اول فیلمبردار: امید رخ‌افروز، نور: حامد اوتادی، دستیاران گروه فیلمبرداری: فرانک کیان، سینا علیپور و علیرضا مجیری، دستیاران صدا: کیوان نصیری خرم و نیما عزت، دستیاران تدوین: پیمان علیمرادی و علی پژمان، اجرای چهره‌پردازی: مرتضی کهزادی، محبوبه تاتلاری و سروش عباسی، دستیار صحنه: وهاب یحیی زاده، دستیار لباس: نسرین لطیفی، فیلمبردار پشت صحنه: هلیا کریمی، مدیر روابط عمومی: امید عشیری .

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1008
«بن تن» در کانون فرهنگی امام خمینی
خلاصه داستان :

 

نمایش "بن و دیوها" به نویسندگی و کارگردانی مرتضی سر بیشه از تاریخ 11 مهر لغایت 4 ابان ساعت 17 در کانون فرهنگی و هنری امام خمینی به روی صحنه می رود.

امید مجتهدی، مرتضی سلیمیان، سهیل مشهوری، ساغر چنگیزی و مرتضی سربیشه در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به تهیه کننده :مرتضی سربیشه ، طراح لباس: پگاه آذرکمان ، طراح صحنه و دکور: محمد تقی واس ، عکاس: فوژان پارسا ، طراح پوستر و بروشور: سارا هاشمی ، موسیقی: فرشید، امیرحسین اکبرو روابط عمومی و تبلیغات : محمد(مانی) حق جو اشاره کرد.

علاقه مندان به تماشای این نمایش می توان جهت خرید بلیت به سایت تیوال و یا بصورت حضوری به گیشه تماشاخانه به ادرس کوی نصر گیشا انتهای خیابان ۱۳ روبروی اداره آموزش و پرورش مراجعه نمایند.

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1005
امیرمحمد زند و خاطره حاتمی به «لواسان» پیوستند
خلاصه داستان :

گروه تولید فیلم «لواسان» با امیرمحمد زند و خاطره حاتمی برای حضور در این پروژه به توافق نهایی رسیدند.
به گزارش دنیای سینماوتئاتر، فیلم «لواسان» به کارگردانی سمیرا رجبی و تهیه‌کنندگی عزت‌الله جامعی‌ندوشن در حال حاضر در مراحل پایانی پیش تولید قرار دارد و با انتخاب کامل عوامل و بازیگران بزودی مقابل دوربین خواهد رفت.
پس از قطعی شدن حضور عباس غزالی، گروه تولید به تازگی با امیرمحمد زند و خاطره حاتمی نیز برای حضور در این پروژه به توافق نهایی رسیدند. سمیرا رجبی دیگر بازیگر این فیلم است.
این فیلم چند بازیگر دیگر نیز دارد که ظرف چند روز آینده انتخاب خواهند شد.
فیلمبرداری «لواسان» در تهران و اطراف لواسان انجام می‌شود و برخی از لوکیشن‌ها نیز تاکنون انتخاب شده است.
این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و در خلاصه داستانش آمده: جوانی در مخمصه روحی – روانی قرار گرفته است. وی در این شرایط و در ضمیر ناخوداگاه خود قصد خروج از کشور را دارد اما در این میان اتفاقاتی رخ می دهد که… .
«لواسان» اولین فیلم بلند سمیرا رجبی محسوب می‌شود. این کارگردان فارغ‌التحصیل فوق لیسانس فیلمسازی در خارج از ایران است و پیش از این فیلم‌های کوتاه وی در خارج و داخل ایران و در جشنواره‌های مختلف به نمایش درآمده است. از جمله کارهای اخیر این کارگردان که در جشنواره ایرانی فیلم صد نیز به نمایش درآمد می‌توان به فیلم «انعکاس» اشاره کرد. «تاج ترانه»، «چشم‌هایش» و… دیگر ساخته‌های کوتاه رجبی هستند.
دیگر عوامل اصلی «لواسان» که تاکنون حضورشان در این پروژه قطعی شده می‌توان به: مشاور پروژه: سیدمجتبی اسدی‌پور، مدیر فیلمبرداری: حسن اسدی، مدیر صدابرداری: علیرضا نوین‌نژاد، تدوین: کاوه ایمانی، مدیر تولید: مجید نصیری و طراح چهره‌پردازی: علی ضرابی اشاره کرد.

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1004
«اجباری» نقد می‎شود
خلاصه داستان :

نشست نقد و بررسی فیلم «اجباری» به کارگردانی حمیدرضا رفائی برگزار می‎شود.

به گزارش دنیای سینماوتئاتر،خانه هنرمندان چهارشنبه ۱۱ مهر میزبان نشست نقد و بررسی فیلم «اجباری» است.این نشست با نمایش فیلم در ساعت ۱۶ آغاز می‎شود و پس از آن حمیدرضا رفایی کارگردان و امیر مهدی عزیزی از بازیگران فیلم به سوالات حاضرین پاسخ می‎دهند. اجرای این نشست را ساسان گلفر منتقد سینما برعهده دارد.

این فیلم درباره سرباز وظیفه‌ای که باید از پدرش نگهداری کند.فیلم‌نامه نویسان این فیلم مجید اسماعیلی پارسا و امیر محمد عبدی هستند و تهیه‌کنندگی آن را رضا رخشان برعهده دارد.

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1003
یدالله صمدی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
خلاصه داستان :

پیکر زنده‌یاد یدالله صمدی کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون صبح امروز از مقابل خانه سینما به سمت خانه ابدی تشییع شد.

به گزارش دنیای سینماوتئاتر به نقل از مهر، آیین تشییع پیکر زنده‌یاد یدالله صمدی کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون صبح امروز جمعه ۶ مهرماه با حضور جمعی از خانواده سینما و تلویزیون از مقابل ساختمان شماره یک خانه سینما، برگزار شد.

در ابتدای مراسم اعلام شد به دلیل حضور جمعیت زیاد، ابتدا نماز خوانده می شود و بعد بخش سخنرانی های مراسم انجام می گیرد. نماز توسط حجت الاسلام دعایی اقامه شد.

محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، فخرالدین انوار، سعید سعدی، کیانوش عیاری، ابوالحسن داوودی، محمدرضا هنرمند، سیروس الوند، محمدرضا داوودنژاد، علیرضا داوودنژاد، بهروز شعیبی، فرهاد توحیدی، محمدرضا جعفری جلوه، منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی، فرشته طائرپور، همایون اسعدیان، مصطفی کیایی، هنگامه قاضیانی، محمدمهدی عسگرپور، مسعود جعفری جوزانی، حبیب ایل بیگی، علیرضا رضاداد، علی روئین تن، بیژن میرباقری، هادی حجازی فر، علیرضا تابش و... از جمله حاضران در مراسم هستند.

کامران ملکی همچنین از حضور جمعی از مسئولان ارتش در مراسم خبر داد.

در ابتدای این مراسم کامران ملکی در جملاتی کوتاه با بیان اینکه «همه اجزای این خانه تا ابد دلتنگ خواهد بود؛ دلتنگ مهربانی و عطوفت مدیری که یکی از دوران خوب این خانه را رقم زد» گفت: سینمای ایران یکی از همراهان شریف و نجیب خود را از دست داد. مردم میهنمان همواره در هر لبخند، یدالله صمدی را به یاد خواهند داشت چراکه معجزه خنده را به آنها هدیه کرده بود.

در ادامه ستاره اسکندری در حالی که زنده یاد صمدی را «عمو یدی» خطاب می کرد سوگنامه ای شاعرانه برگرفته از اسامی فیلم های یدالله صمدی قرائت کرد.

اسکندری در بخشی از متن خود که با مطلع «آن روزها رفتند» آغاز شد، گفت: همه ما تنها شدیم. نسیان قاعده شده و حساب و کتاب جایگزین اندیشه و مهر است.

در ادامه سیروس الوند که سخنان خود را با قرائت شعری از حافظ آغاز کرد، گفت: سال شوم و غریبی است امسال. در همین چند ماه چند عزیز را از دست داده ایم و امروز هم یکی از میوه های شیرین دهه ۶۰ سینما را از دست دادیم.

وی ادامه داد: آن روزها ما چند فیلمساز قبل از انقلاب بودیم که بود و نبودمان محل تردید بود. سینمای ایران تحت حمایت آقایان انوار و بهشتی به راه افتاد که دو جلوه به یاد ماندنی آن دوره مرحوم محمدرضا اعلامی با فیلم «نقطه ضعف» و یدلله صمدی با «مردی که زیاد می دانست» بودند.

این کارگردان سینما با اشاره به آثار ساخته شده یدالله صمدی در منطقه آذربایجان گفت: روزی به یکی از مسئولان سینمایی گفتم برای سینمای ملی باید سراغ فیلمسازانی مانند یدالله صمدی بروید که بومی می سازند زیرا فیلم های امثال ما در تهران و بی هویت است.

وی افزود: صمدی فیلمسازی بود که ادا و اطوار نداشت. او به فعالیت صنفی بسیار پایبند بود. زمانی که رییس کانون کارگردانان بود بخش زیادی از بچه های کانون را صاحب خانه کرد.

هنگامه قاضیانی نیز در حالی که به سختی سخن می گفت، بیان کرد: خیلی چیزها آماده کرده بودم بگویم. بعد از فوت پدرم تاامروز اینگونه گریه نکرده بودم. آقای صمدی برای همه ما پدر بود.

این بازیگر ادامه داد: دلم می خواست حالا که آقای صمدی نیست از دردهایی بگویم که در روزهای ساخت «پدر آن دیگری» داشت، اما یاد توصیه خودش افتادم که می گفت شان ما این نیست که گلایه کنیم. کاش اتحادمان را از دست ندهیم که ما مردم کسی را غیر از یکدیگر نداریم.

محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان هم در سخنان کوتاهی گفت: مایلم در این فرصت کوتاه دو ویژگی مهم یدالله صمدی را یادآوری کنم؛ اول اینکه سینمای آقای صمدی هنوز هم یک الگو و نشان راهنما برای سینمای ما محسوب می شود؛ فیلم هایی که همچنان برای طنز امروز سینمای ایران الگو است. ویژگی دیگر آقای صمدی فعالیت های صنفی ایشان بود. خدمات و تلاش هایی که در همین ساختمان داشتند هیچ گاه از یاد خانه سینما و اهالی سینما نخواهد رفت. امیدوارم امانت دار خوبی برای یادگارهای صنفی او باشیم.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما سخنران بعدی مراسم بود و صحبت های خود را اینطور آغاز کرد: بغض های ما در رثای مردی که به زعم همه ما شریف، صادق و سلامت بود، به ما یادآور می شود که می توان یکدیگر را دوست داشت و به هم احترام گذاشت تا تلخی های روزگار غریبی را که در آن هستیم فراموش کنیم.

وی ادامه داد: سینمای ایران برگ‌ریزان غریبی را در تابستان امسال تجربه کرد؛ برگ‌ریزانی که نوید بهار را به ما می دهد.

شاهسواری تاکید کرد: صمدی برای همه ما رفاقت کرد اما گاهی ما به رفاقت های او ارج نگذاشتیم. سال ها بی اجر و منت کار کرد و اگر امروز فرصتی دست داد که مراسم را در این خانه برگزار کنیم به احترام تمام قدم هایی است که در این خانه برای سینما برداشت.

وی در پایان گفت: یدی برای همه ما سنت محبت و رفاقت را به جا گذاشت اما آیا می توانیم قدردان آن باشیم؟ این نیازمند از خودگذشتگی است. باور دارم که یدی از خود عبور کرد تا نامی اینچنین از خود به یادگار گذاشت.

بنفشه صمدی فرزند زنده یاد صمدی آخرین سخنران این مراسم بود. او با خطاب قرار دادن پدرش گفت: سلام باباجان. رفتی پیش حضرت عشق و آنجا با عباس بابایی عاشقانه می سرایید. در یکی از فیلم ها گفته بودی زیباترین پدیده هستی مرگ است. به من کمک کن این زیبایی را درک کنم تا مگر این درد کمتر شود. کاش مرا اینقدر وابسته خود نمی کردی. با رفتنت تکه ای از من را کندی و بردی.

فرزند زنده یاد صمدی ادامه داد: از روزی که رفتی همه می نویسند نجیب ترین، شریف ترین، مهربان ترین و با عزت ترین مرد سینمای ایران رفت. من فرزند نجیب ترین، شریف تری و بامعرفت ترین مرد این سینما هستم و تمام عمر به این افتخار کردم.

وی بار دیگر پدر را خطاب قرار داد و گفت: ما برای نجات تو عهد بسته بودیم اما عهد تو با کس دیگری بود.

در پایان پیکر زنده یاد صمدی به بهشت زهرا منتقل شد.

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1002
«پنج ستاره» بازمی گردد
خلاصه داستان :

«پنج ستاره» پخش خود را از سر می‌گیرد.

به گزارش دنیای سینماوتئاتر، مسابقه «پنج ستاره» امشب و بعد از وقفه‌ یک هفته‌ای در پخش، به مناسبت ایام عزاداری سیدالشهدا (ع)؛ طبق روال هر هفته پخش خود را از سر خواهد گرفت و این مسابقه امشب پنجشنبه و فردا شب جمعه، بدون هیچ‌گونه تغییری ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

مسابقه «پنج ستاره» به تهیه‌کنندگی امیر بنایی و اجرای حمید گودرزی پنجشنبه و جمعه هر هفته ساعت ٢١ از شبکه پنج پخش می‌شود و طی آن شرکت کنندگان تلاش می‌کنند با استفاده از اطلاعات عمومی خود و پاسخ به سوالات جایزه ۵٠ میلیونی مسابقه را از آن خود کنند.

توضیحات / دانلود گزارش کد : 1001

اخبار سینما

اخبار سینمای داخل و خارج

250 فیلم برتر

250 فیلم برتر از نگاه سایت imdb

نقد و بررسی

نقد و بررسی بهترین فیلم های جهان